Wind Class 9 Summary in Hindi | Very Important

By | February 6, 2023

Wind Class 9 Summary in Hindi are written by experts. Go through and gain confidence. We at edumantra highly appreciate your feedback regarding Wind Poem Summary in Hindi.

Wind Class 9 Summary in Hindi

                                   By- Subramanian Bharati

कविता का पहला भाग हवा की क्रिया का वर्णन करता है । कवि हवा से कहता है कि धीरे-धीरे आए । वह हवा से प्रार्थना है कि खिडकियों  के शीशों को न तोड़ें , कागजों को न बिखराए और शेल्फ पर पड़ीं पुस्तकें न गिराए । मगर हवा किताबें गिरा देती है और पुस्तकों के पन्ने फाड़ देती हैं कवि कहता है कि हवा कमजोर लोगों का मजाक उड़ाती है । यह कमजोर घरों , जर्जर दरवाजों , शहतीरों और यहाँ तक कि कमजोर दिलों का   भी नाश करती है । हवा हर उसी चीज़ को नष्ट कर देती देती है जो कमजोर हैं ।
कवि हमें मजबूत बनने की सलाह देता है । केवल तभी हम स्वयं को हवा से बचा पाएंगें । हमें अटल दरवाजों वाले मजबूत घर बनाने चाहिएँ । हमारे शरीर एवं दिलों को भी मजबूत होना चाहिए । यह संसार का दस्तूर है कि कमजोरों को ठोकर मारे और मजबूतों से दोस्ती करे । हवा कमजोर आग को बुझा देती है मगर तेज आग को अधिक प्रचंड करती है । इस प्रकार कविता यह विचार व्यक्त करती है कि कमजोरों की परवाह कोई नहीं करता । हवा भी मजबूत लोगों के पक्ष में है ।

[pt_view id=”4a19f36r40″]

Wind Class 9 Message

The poem carries the message that one must develop mental toughness and physical strength in order to survive the hardships of life. If a person is feeble, he will break down just as the weak buildings crumble down in the harsh wind storms. Therefore, destructive forces should be turned into good friends with strength and determination.

[pt_view id=”666b829rpj”]